Obwieszczenie nr 1/2014 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju
z dnia 27 lutego 2014 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój
Na podstawie art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172) ogłasza się w załączniku Nr 1 do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity Statutu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój, uchwalonego Uchwałą Nr XV/95/11 Rady Miejskiej w Lądku-Zdroju z dnia 27 października 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Lądek- Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 10.02.2012 r., poz. 584) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych :
- uchwałą Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305);
- uchwałą Nr XXII/138/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 26 kwietnia 2012 w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 23.05.2012 r., poz. 1854).
Przewodniczący Rady Miejskiej Lądka-Zdroju: Janusz Sosna
Załącznik Nr 1 do Obwieszczenia nr 1/2014 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju
z dnia 27 lutego 2014 r.
UCHWAŁA NR XV/95/11
RADY MIEJSKIEJ W LĄDKU ZDROJU
z dnia 27 października 2011 r. (tekst jednolity)
w sprawie uchwalenia Statutu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój
Na podstawie art.3 ust.1, art. 5 ust.3, art. 11b ust 3, art. 18 ust.2 pkt 1), art. 18 a ust.5, art 22 ust. 1 i 2, art 23 ust.2, art. 40 ust.2 pkt 1) i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami : z 2002r. : Dz.U.Nr 23 poz. 220, Dz.U. Nr 62 poz. 558, Dz.U.Nr 113 poz. 984, Dz.U. Nr 153 poz. 1271, Dz.U. Nr 214 poz. 1806; z roku 2003: Dz.U.Nr 80 poz. 717,
Dz.U.Nr 162 poz. 1568; z roku 2004: Dz.U. Nr 102 poz. 1055, Dz.U. Nr 116 poz. 1203, z roku 2005: Dz. U. Nr
172 poz. 1441, Dz.U. Nr 175 poz. 1457; z roku 2006: Dz.U. Nr 17 poz. 128, Dz.U. Nr 181 poz. 1337; z roku
2007: Dz.U. Nr 48 poz. 327, Dz.U. Nr 138 poz. 974, Dz. U.Nr 173 poz. 1218; z roku 2008: Dz. U. Nr 180 poz.
1111, Dz.U. Nr 223 poz. 1458; z roku 2009: Dz.U. Nr 52 poz. 420, Dz.U. Nr 157 poz. 1241; z roku 2010:
Dz.U. Nr 28 poz. 142, Dz.U Nr 28 poz. 146, Dz.U. Nr 40 poz. 230 ,Dz.U. Nr 106 poz. 675; i z roku 2011: Nr
21 poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777 ) Rada Miejska Lądka-Zdroju uchwala
STATUT MIASTA I GMINY LĄDEK-ZDRÓJ DZIAŁ I.
PRZEPISY OGÓLNE
- 1. Statut określa:
- ustrój miasta i gminy Lądek – Zdrój, i tryb pracy organów Gminy,
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy,
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej Lądka-Zdroju, w tym komisji Rady Miejskiej,
- zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Miejskiej i jej komisji,
- zasady nadawania honorowego obywatelstwa
- 2. Użyte w niniejszym Statucie wyrażenia oznaczają:
- ustawa z dnia 8marca o samorządzie gminnym ( tekst jednolity z roku 2001 Dz.U. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami),
- Gmina – Miasto i Gmina Lądek-Zdrój,
- Rada – Rada Miejska Lądka-Zdroju,
- Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej Lądka-Zdroju,
- Burmistrz – Burmistrz Lądka-Zdroju,
- Urząd – Urząd Miasta i Gminy Lądek-Zdrój,
- Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Lądka-Zdroju,
- Komisja – komisja Rady Miejskiej Lądka-Zdroju,
- Komisja Rewizyjna – Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Lądka-
- Statut – Statut Miasta i Gminy Lądek-Zdrój.
- 3. 1. Gmina Lądek-Zdrój położona jest w Powiecie Kłodzkim w Województwie Dolnośląskim.
- Lądek-Zdrój jest gminą uzdrowiskową, o jakiej mowa w ustawie o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych.
- Siedzibą władz gminy jest miasto Lądek-Zdrój.
- W Gminie utworzono następujące sołectwa:
- Kąty Bystrzyckie,
- Konradów,
- Lutynia,
- Orłowiec,
- Radochów,
- Skrzynka,
- Stójków,
- Trzebieszowice,
- Wojtówka.
- Mapa Gminy wraz z granicami sołectw określona jest w Załączniku Nr 1 do niniejszego
- 4. 1. Gmina Lądek-Zdrój posiada herb, flagę, sztandar i hejnał, określone odrębnymi uchwałami Rady Miejskiej.
- Herb, flaga, sztandar i hejnał wymienione w ust.1 podlegają ochronie prawnej.
- 5. Celem gminy uzdrowiskowej jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi lecznictwa uzdrowiskowego, rozwijanie gospodarki miejscowej z uwzględnieniem lecznictwa uzdrowiskowego i turystyki a także rolnictwa i leśnictwa.
DZIAŁ II.
RADA MIEJSKA I JEJ KOMISJE
Rozdział 1.
Organizacja wewnętrzna Rady Miejskiej
- 6. 1. Na pierwszej sesji Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady i od 1 do 2 Wiceprzewodniczących. O liczbie wiceprzewodniczących decyduje Rada w odrębnej uchwale.
- Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:
- przygotowuje porządek obrad sesji,
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- sprawuje policję sesyjną,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
- Wiceprzewodniczący pomaga Przewodniczącemu Rady wprowadzeniu obrad sesji, w szczególności prowadzi listę mówców wg kolejności zgłoszeń oraz oblicza wyniki głosowania jawnego i imiennego.
- W przypadku konieczności opuszczenia obrad w czasie sesji przez Przewodniczącego Rady, dalszą część obrad prowadzi Wiceprzewodniczący wskazany przez Przewodniczącego. Fakt ten odnotowuje się w protokole z sesji.
- Upoważniony przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący wykonuje zadania określone ustawą oraz w 2 dla Przewodniczącego Rady w przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności wykonywania przez niego zadań.
- Przewodniczący Rady posiada stałe upoważnienie Rady Miejskiej do uczestnictwa w spotkaniach i uroczystościach oraz występowania w imieniu Rady. Przewodniczący może udzielić dalszego pełnomocnictwa wyłącznie Wiceprzewodniczącemu.
- 7. 1) Obsługę Rady i jej komisji zapewnia Burmistrz , w szczególności organizuje wszelką pomoc techniczną i organizacyjną w przygotowaniu sesji.
2) Korespondencję przeznaczoną do Rady Miejskiej lub Przewodniczącego bez otwierania przekazuje się bezpośrednio do Biura Rady Miejskiej
Rozdział 2.
Tryb pracy Rady Miejskiej
- 8. 1. Rada Miejska obraduje na sesjach:
- zwyczajnych, zgodnie z ramowym planem pracy Rady,
- nadzwyczajnych, zwoływanych poza rocznym ramowym planem pracy w trybie określonym w art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym,
-
- Rada Miejska działa zgodnie zuchwalonym ramowym planem pracy, uchwalanym do końca roku poprzedzającego rok kalendarzowy objęty tym planem.
- W razie potrzeby Rada Miejska może dokonywać zmian i uzupełnień w ramowym planie
- 9. 1. W okresie 6 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada określa uchwałą główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań Rady.
- Na ostatniej sesji w kadencji Rada przyjmuje sprawozdanie z działalności Rady i jej komisji w okresie kadencji. Sprawozdanie, o którym mowa, przedkładane jest Radzie kolejnej kadencji.
- 10. 1. Pierwsza sesja nowo wybranej Rady ma uroczystą oprawę, a jej otwarcie poprzedzone jest odegraniem Hymnu Państwowego.
- Porządek obrad sesji, o której mowa w ust.1, obejmuje sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie Gminy oraz sprawozdanie Rady poprzedniej kadencji, o którym mowa w paragrafie 9 ust.2.
- 11. 1. Projekty uchwał oraz inne materiały na sesje i na posiedzenia komisji Rady Burmistrz przedkłada Przewodniczącemu Rady wraz z wnioskiem o ujęcie tych materiałów w porządku obrad.
- Dokumenty wymienione w 1 podpisuje Burmistrz, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Burmistrza.
- Materiały, o których mowa w 1 składa się Przewodniczącemu Rady najpóźniej na 10 dni przed terminem sesji, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
- Materiały związane zuchwaleniem Statutu Miasta i Gminy i zmian w Statucie oraz rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu, składa się Przewodniczącemu Rady co najmniej na 21 dni przed dniem rozpoczęcia obrad sesji.
1) Zmieniony przez § 1 ust.1 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- Projekt budżetu miasta i gminy składa się Przewodniczącemu Rady w trybie i terminach określonych w odrębnej uchwale Rady Miejskiej.
- 12. 1. Przewodniczący Rady przygotowuje i zwołuje sesje Rady.
- O sesji zwyczajnej i uroczystej zawiadamia się radnych co najmniej na 6 dni przed dniem, w którym zaplanowano sesję z zastrzeżeniem ust. 3.
- Materiały związane z uchwaleniem Statutu Miasta i Gminy i zmian w Statucie, budżetu miasta i gminy oraz rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu, dostarcza się radnym co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia obrad sesji.
- Zawiadomienie powinno zawierać:
- miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
- porządek obrad,
- dołączone projekty uchwał i inne materiały przedłożone na sesję.
- W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej materiały dostarcza się radnym co najmniej na 3 dni przed dniem rozpoczęcia obrad.
- (skreślony)
- Zawiadomienia o sesji wraz z porządkiem obrad podaje się do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń w Urzędzie, na terenie miasta oraz w sołectwach, na co najmniej 5 dni przed terminem sesji.
- Zawiadomienia o sesji, porządek obrad oraz projekty uchwał Rady Miejskiej zamieszcza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, niezwłocznie po ustaleniu porządku obrad, nie później na 3 dni przed dniem rozpoczęcia obrad sesji.
- 13. 1.3) Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesji mogą brać udział przedstawiciele prasy, radia i telewizji, po uprzednim zgłoszeniu udziału Przewodniczącemu Rady.
- O udziale dziennikarzy i utrwalaniu przez nich dźwięku i obrazu w czasie sesji Przewodniczący informuje Radę.
- Za pośrednictwem urządzeń technicznych obrady sesji mogą być na żywo transmitowane w sieci internet lub nagrywane i udostępnianie w wersji elektronicznej.
- 14. 1. Przekazywanie radnym, Burmistrzowi, sekretarzowi gminy oraz skarbnikowi gminy zawiadomień, projektów uchwał i innych materiałów na sesje i posiedzenia komisji rady obowiązuje drogą elektroniczną.
- W przypadku awarii serwerów lub sieci internet oraz na pierwszą sesję Rady w nowej kadencji dopuszcza się przekazywanie radnym zawiadomień, projektów uchwał i innych materiałów na sesje i posiedzenia komisji Rady w innej formie.
- 4) Gmina użycza radnym niezbędny zestaw komputerowy. Na wniosek radnego może on używać własny sprzęt komputerowy.
2) Skreślony przez § 1 ust.2 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r
3) Zmieniony przez § 1 ust.3 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r
4) Zmieniony przez § 1 ust.4 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305) który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r i § 1 pkt 1 uchwały Nr XXII/138/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 026.05.2012 r., poz. 1854), który wszedł w zycie z dniem 7 czerwca 2012 r.
- Materiały dotyczące sesji Rady i posiedzeń komisji, dostępne są dla osób wymienionych wust.1 na specjalnym portalu, poprzez wprowadzenie indywidualnego identyfikatora i hasła.
- Identyfikatory i hasła, o których mowa w 4 przydziela Burmistrz.
- Zamieszczenie materiałów, o których mowa w ust. 1 na portalu określonym w 4 w terminach ustalonych w paragrafach: 12 ust. 2, par. 12 ust. 3 , par. 12 ust. 5 , uważa się za skuteczne doręczenie zawiadomienia.
- Na portalu określonym w ust. 4, umieszcza się również inne materiały i informacje dotyczące funkcjonowania wspólnoty samorządowej, w tym wnioski i interpelacje radnych oraz treść odpowiedzi.
- W momencie pobrania pliku z portalu, na adres poczty elektronicznej Biura Rady Urzędu Miasta i Gminy wysyłana będzie dodatkowo informacja potwierdzająca ten fakt.
- 5) Radnym na wskazane konto poczty elektronicznej przesyłane będą informacje o umieszczeniu materiałów i ich dostępności na portalu wymienionym w ust. 4.
- 6) Wszystkie materiały są skanowane i umieszczane na portalu w formacie
- Na portalu, określonym w 4 dostępne są również wszystkie archiwalne materiały, wprowadzone od dnia rozpoczęcia funkcjonowania portalu.
- Urząd zapewnia wykonywanie kopii zapasowych zawartości portalu w celu zabezpieczenia go przed utratą zamieszczonych na nim danych.
- W przypadku określonym w ust.2 materiały są przekazywane radnemu z osobistym ich odbiorem w Biurze Rady, w terminie wyznaczonym telefonicznie, z zastrzeżeniem ust. 14.i ust.15.
- 7) (skreślony)
- Zawiadomienie o pierwszej sesji w nowej kadencji dostarcza się radnym w formie pisemnej pod wskazany adres zamieszkania.
- 15. 1. Sesje Rady są jawne, co oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
- W celu umożliwienia udziału w sesji grupom zorganizowanym powyżej 10 osób, winny one w miarę możliwości
z 3 dniowym wyprzedzeniem zgłosić Przewodniczącemu Rady zamiar uczestnictwa w sesji, podając liczbę uczestników, aby zabezpieczyć odpowiednie miejsca dla publiczności oraz ewentualne nagłośnienie obrad.
W takim przypadku Przewodniczącemu przysługuje prawo zmiany miejsca posiedzenia.
- 16. Na sali obrad wyznacza się następujące miejsca:
- za stołem prezydialnym zasiadają: Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady,
- miejsca dla radnych oraz obsługi prawnej Rady Miejskiej,
- miejsca dla zaproszonych gości,
- miejsca dla obsługi sesji oraz dla pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, referujących sprawy
będące przedmiotem sesji,
5) Zmieniony przez § 1 ust.5 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r
6) Zmieniony przez § 1 ust.6 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r
7) Skreślony przez § 1 ust.7 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- miejsca dla publiczności i mediów.
- 17. 1. Porządek obrad sesji Rady Miejskiej powinien zostać wyczerpany na jednym posiedzeniu. 2.Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek radnego albo Burmistrza może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji, jednak nie później niż w terminie 14 dni.
- Powodem przerwania obrad może być w szczególności:
- niemożliwość wyczerpania porządku obrad,
- konieczność rozszerzenia porządku obrad,
- potrzeba dostarczenia dodatkowych materiałów,
- brak quorum niezbędnego do podejmowania uchwał,
- inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie kontynuowanie obrad i podejmowanie uchwał.
- Fakt przerwania obrad odnotowuje się w protokole z
- W protokole z sesji odnotowuje się też nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady powodując konieczność przerwania sesji.
- 18. 1.8) (skreślony)
- W sesji z głosem doradczym mogą uczestniczyć:
- Sekretarz Gminy,
- Skarbnik Gminy,
- 19. 1. Otwarcie sesji Rady Miejskiej następuje wraz z wypowiedzeniem przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram obrady sesji Rady Miejskiej Lądka-Zdroju”.
- Po otwarciu sesji Przewodniczący:
- stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, z zastrzeżeniem 3,
- przyjmuje wnioski o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad: z wnioskiem takim może wystąpić: Przewodniczący Rady, Burmistrz lub jego Zastępca, komisja Rady, klub radnych lub radny. W przypadku braku wniosków, przyjęcia porządku obrad nie głosuje się.
- poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt 2).
- W przypadku stwierdzenia braku quorum w chwili otwarcia obrad stosuje się odpowiednio przepis paragrafu 17 ust. 2.
- 20. 1. Porządek obrad każdej sesji zwyczajnej powinien obejmować w szczególności:
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
- sprawozdanie z działalności Burmistrza między sesjami,
- rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
- interpelacje i pytania radnych,
- wnioski i oświadczenia
- Porządek obrad sesji nadzwyczajnej nie zawiera punktów 1) i 2) wymienionych w ust.1.
8) Zmieniony przez § 1 ust.8 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.. skreślony przez § 1 pkt 2 uchwały Nr XXII/138/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 026.05.2012 r., poz. 1854), który wszedł w zycie z dniem 7 czerwca 2012 r.
- 21. 1. Zgłoszone przez radnych wnioski wymagają przegłosowania przez Radę. Wnioski przekazuje się Burmistrzowi do realizacji w terminie do 3 dni od zakończenia sesji. Informacje w sprawie realizacji wniosków przekazuje Burmistrz pisemnie Przewodniczącemu Rady w terminie 21 dni od dnia ich otrzymania, a w przypadku wniosków, których realizacja trwa powyżej 21 dni w możliwie najkrótszym terminie.
- Radni mogą zwracać się z pytaniami dotyczącymi wszystkich spraw z zakresu działania Gminy. Odpowiedzi na pytania udziela Burmistrz lub jego Zastępca. Burmistrz może wskazać inną osobę, w szczególności kierownika jednostki organizacyjnej lub pracownika merytorycznego Urzędu, do udzielenia
- W przypadku braku możliwości udzielenia odpowiedzi na pytanie podczas sesji, w szczególności z uwagi na jego szczegółowość lub brak dostępu do dokumentów, Burmistrz udziela radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni, z powiadomieniem Przewodniczącego Rady. Wykaz zgłoszonych pytań przekazuje się Burmistrzowi w terminie do 3 dni od zakończenia sesji.
- 9) (skreślony)
- Odpowiedzi na pytania i wnioski dotyczące funkcjonowania Rady udziela Przewodniczący Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- 22. 1. Interpelację składa się na piśmie w sprawach zasadniczych dla funkcjonowania Gminy.
- Interpelacje kieruje się do Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego Rady. Interpelacja może być złożona (odczytana) podczas sesji. Radny może interpelację złożyć również w okresie pomiędzy sesjami. Interpelacje Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie interpelowanemu.
- W razie braku odpowiedzi na interpelację, radny ma prawo zwrócić się do Przewodniczącego Rady o interwencję lub złożyć skargę.
- Rejestr interpelacji i odpowiedzi na nie prowadzi Biuro
- 23. 1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Przewodniczący udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń.
- Radnym przysługuje pierwszeństwo w zabraniu głosu przed gośćmi i publicznością. Goście i przedstawiciele publiczności mogą zabrać głos po zezwoleniu Przewodniczącego.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
- Przewodniczący udziela głosu Burmistrzowi na jego wniosek poza kolejnością mówców zapisanych do głosu.
- Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie
- 24. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień.
- Jeżeli temat lub forma wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący udziela radnemu Gdy upomnienie nie odniosło skutku, Przewodniczący może odebrać radnemu głos. Fakt ten odnotowuje się z protokole z sesji.
- Przepis 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób nie będących radnymi a uczestniczących w sesji.
- W przypadku zakłócania porządku publicznego podczas sesji Przewodniczący wzywa organy porządkowe.
- Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad osobom, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
9) Skreślony przez § 1 ust.9 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- 25. 1. W dyskusji nad daną sprawą w porządku obrad radny może zabierać głos dwa razy. Czas trwania pierwszej wypowiedzi jest ograniczony do 5 minut, a przy powtórnym zabraniu głosu w tej samej sprawie do dwóch minut. O udzieleniu radnemu głosu dodatkowo decyduje Przewodniczący Rady. Powyższe ograniczenia nie dotyczą Burmistrza.
- Radni zabierający głos mają obowiązek koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji i zbędnych
- Przewodniczący Rady udziela głosu przedstawicielom publiczności po uprzednim zapisaniu się przez nich do głosu, wyłącznie w sprawach będących przedmiotem obrad Rady. Przewodniczący Rady nie udzieli głosu, jeśli sprawa dotyczy indywidualnej sprawy mieszkańca lub innej osoby uczestniczącej w sesji.
- Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję i oznajmia, że Rada przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabrać głos tylko dla zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego dotyczącego sposobu głosowania.
- 26. 1. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosku formalnego, dotyczącego w szczególności:
- sprawdzenia quorum,
- zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpień mówców,
- zakończenia wystąpień,
- zakończenia dyskusji i przystąpienia do głosowania,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do prac w komisji,
- ponownego przeliczenia głosów,
- przestrzegania zasad obrad określonych w Statucie,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- przeprowadzenia głosowania imiennego,
- ograniczenia wystąpień do opinii komisji lub klubów,
- przerwania lub zamknięcia
- Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnego wniosku.
- 27. W razie potrzeby Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność przygotowania poprawek do rozpatrywanego dokumentu.
- 28. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam obrady sesji Rady Miejskiej Lądka-Zdroju”.
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji. Dotyczy to także sesji, która odbyła się na więcej niż jednym posiedzeniu.
- 29. 1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego, Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
- Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały Rady. Postanowienia tego nie stosuje się do prostowania oczywistych pomyłek pisarskich.
- 30. 1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół stanowiący zwięzłe streszczenie obrad. Protokół zawiera:
- określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad oraz osoby sporządzającej protokół,
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- porządek obrad,
- skrócony opis przebiegu obrad,
- przebieg głosowania, jego rodzaj i wyniki,
- informacje o podjętych uchwałach z oznaczeniem ich numeru i tytułu,
- imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz adnotacje o przybyciu i wyjściu radnego w czasie sesji,
- treść zgłoszonych wniosków, w tym informacje dotyczące ich przegłosowania,
- treść złożonych pytań i odpowiedzi na nie oraz adnotacje dotyczące pisemnego udzielenia odpowiedzi w terminie późniejszym,
- treść interpelacji,
- podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta,
- inne elementy wymagane niniejszym
- Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi odpowiadającymi numerowi sesji wdanej kadencji , z oznaczeniem roku kalendarzowego.
- Przebieg sesji w całości utrwala się na nośnikach elektronicznych w formie zapisu cyfrowego, który podlega archiwizacji zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
- Do protokołu, wymienionego w 1 dołącza się:
- nośnik cyfrowy z zapisem przebiegu sesji, wymieniony w 3,
- listę obecności radnych,
- listę zaproszonych gości i sołtysów,
- usprawiedliwienia radnych nieobecnych,
- pisemne interpelacje złożone podczas sesji,
- przyjęte przez Radę uchwały,
- inne materiały będące przedmiotem obrad
- Protokół sporządza się bez zbędnej zwłoki po zakończeniu obrad sesji. Niezwłocznie po jego sporządzeniu protokół udostępnia się do publicznej wiadomości Burmistrzowi, radnym i mieszkańcom Gminy na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.
- Do czasu przyjęcia protokołu na kolejnej sesji Rady Miejskiej w Biuletynie Informacji Publicznej zamieszcza się adnotację informującą o tym, że protokół nie został jeszcze przyjęty przez Radę.
- W terminie do najbliższej sesji Burmistrz oraz każdy radny mogą wnieść do protokołu poprawki i uzupełnienia na piśmie. W sprawie przyjęcia poprawek redakcyjnych i językowych decyduje Przewodniczący Rady. W sprawie przyjęcia pozostałych poprawek i uzupełnień decyduje Rada na kolejnej sesji w głosowaniu. Wniesienie poprawek i uzupełnień nie jest możliwe po przyjęciu przez Radę protokołu z sesji.
Rozdział 3.
Uchwały Rady Miejskiej
- 31. 1. Sprawy rozpatrywane na sesjach Rada rozstrzyga podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które są odnotowywane w protokole jako wyniki głosowania nad wnioskami formalnymi.
- Rada może podejmować:
- rezolucje, zawierające wezwanie określonego organu lub jednostki organizacyjnej do podjęcia postulowanego w rezolucji działania, podjęcia inicjatywy lub zadania,
- oświadczenia, zawierające stanowisko Rady w danej sprawie,
- deklaracje, zawierające zobowiązanie Rady do określonego zachowania i postępowania w danej
- Do rezolucji, deklaracji i oświadczeń stosuje się przepisy niniejszego Statutu dotyczące trybu podejmowania uchwał Rady Miejskiej.
- Rada może kierować pod adresem Burmistrza wnioski, stanowiące wytyczne podjęcia określonej inicjatywy lub określonego działania, lub zawierające wymóg przedłożenia określonych informacji i sprawozdań. Przepis paragrafu 21 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
- 32. 1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały może wystąpić:
- Burmistrz,
- Przewodniczący Rady, z zastrzeżeniem, że Przewodniczącemu Rady przysługuje wyłączna kompetencja do wnioskowania o podjęcie uchwał dotyczących funkcjonowania Rady,
- grupa 3 radnych,
- komisja Rady,
- klub radnych,
- grupa 30 mieszkańców
- Projekt uchwały, spełniający wymagania określone w paragrafie 33 niniejszego Statutu przekazuje się Przewodniczącemu Rady na piśmie wraz z uzasadnieniem.
- 33. 1. Projekt uchwały winien być zredagowany zwięźle i oddawać rzeczywistą treść oraz zawierać:
- tytuł uchwały i numer druku, na który składają się:
- numer sesji, na którą przedkłada się projekt , oznaczony cyframi rzymskimi,
- numer druku projektu na daną sesję, oznaczony cyframi
- podstawę prawną,
- wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- określenie terminu wejścia w życie uchwały, a w razie konieczności okres jej obowiązywania,
- merytoryczną treść uchwały,
- uzasadnienie prawne i faktyczne, zawierające w szczególności:
- wyjaśnienie potrzeby i celu podjęcia uchwały,
- przedstawienie aktualnego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana,
- przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne podjęcia uchwały,
- w razie konieczności w uzasadnieniu podaje się informacje o wynikach przeprowadzonych konsultacji i dyskusji publicznych lub o uzyskanych wtoku przygotowywania projektu opiniach innych organów,
- podpisy projektodawców pod uzasadnieniem,
- adnotację radcy prawnego lub pracownika Urzędu wykonującego obsługę prawną organów Gminy o treści: “Zgodne z aktualnym stanem prawnym” oraz podpis osoby dokonującej adnotacji, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Projekt uchwały winien spełniać wymogi określone oddzielnymi
- Projekty uchwał, złożone przez podmioty wymienione w paragrafie 32 1 pkt 2) do 6) Przewodniczący Rady kieruje do radcy prawnego, celem uzyskania adnotacji ,o której mowa w ust. 1 pkt 8).
- 10) Projekt sprzeczny z prawem nie podlega dalszemu procedowaniu, o czym Przewodniczący Rady zawiadamia projektodawców.
- 34. 1. Przewodniczący Rady kieruje projekt do odpowiedniej merytorycznie komisji Rady w celu wydania opinii.
- W sprawach pilnych, nie przewidzianych wcześniej, Rada może podjąć uchwałę, której projekt przedłożył Burmistrz, bez opinii komisji.
- Komisja po rozpoznaniu kierowanego do niej projektu uchwały wydaje opinię i:
- wnioskuje o przyjęcie projektu bez poprawek, albo
- proponuje wniesienie do projektu poprawek, albo
- wnosi o odrzucenie
- Opinię i wniosek komisji dotyczący projektu uchwały komisja przekazuje na piśmie Przewodniczącemu Rady przez rozpoczęciem sesji.
- Opinię i wniosek komisji wraz z uzasadnieniem odczytuje na sesji przewodniczący komisji lub jego zastępca.
- 35. 1. Projekty zgłaszane przez podmioty wymienione w paragrafie 32 ust. 1 pkt 2) do 6) wymagają zaopiniowania przez Burmistrza, z wyjątkiem projektów uchwał dotyczących:
- udzielenia / nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi,
- składu komisji Rady, w tym wyboru i odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji,
- wyboru i odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady,
- delegowania ze składy Rady swoich przedstawicieli do rad, stowarzyszeń itp,.
- wyrażenia/ nie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z
- Projekty uchwał Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania
- 36. 1. Uchwale nadaje się numer kolejny w ramach kadencji, na który składają się:
- numer kolejny sesji oznaczony cyframi rzymskimi,
- numer kolejny uchwały oznaczony cyframi arabskimi,
- oznaczenie roku, w którym podjęto uchwałę.
- Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, jednocześnie nanosząc parafę na każdej stronie uchwały.
- Oryginały uchwał przechowuje się w Urzędzie na zasadach określonych w
- Uchwałę pieczętuje się na pierwszej stronie pieczęcią podłużną Rady Miejskiej. Uchwały podlegające publikacji pieczętuje się dodatkowo na ostatniej stronie pieczęcią urzędową Rady Miejskiej.
- Rejestr uchwał prowadzi Biuro W rejestrze odnotowuje się również rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego lub Regionalnej Izby Obrachunkowej.
- 37. Biuro Rady prowadzi wykaz aktów prawa miejscowego, zawierający:
- numer i datę uchwały,
- tytuł uchwały,
- datę publikacji , numer i pozycję dziennika urzędowego,
- datę wejścia w życie,
10) Zmieniony przez § 1 ust.10 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- adnotację o rozstrzygnięciach nadzorczych,
- adnotacje o zmianach lub uchyleniu uchwały.
Rozdział 4.
Tryb głosowania
- 38. Rozstrzygnięcia Rady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym lub imiennym, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.
- 39. 1. W debacie nad uchwałą w pierwszej kolejności głos zabierają przewodniczący komisji opiniujących projekt, którzy są zobowiązani do przedstawienia wniosków i poprawek proponowanych przez komisję. 2.Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek, przy czym Przewodniczący w pierwszej kolejności poddaje pod głosowanie poprawki i wnioski najdalej idące. Ewentualny spór co do tego, który wniosek jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący Rady.
- Radny zgłaszający wniosek lub poprawkę, która ma być poddana pod głosowanie, zobowiązany jest ogłosić zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
- Autopoprawki do projektu uchwały zgłoszone przez projektodawców nie podlegają głosowaniu.
- Kolejność głosowania nad projektami uchwał jest następująca:
- głosowanie wniosku o odesłanie projektu do komisji, jeżeli taki wniosek został złożony,
- głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został złożony,
- głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
- w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie,
- głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawcę, wraz ze zmianami wynikającymi z poszczególnych przyjętych w uprzednich głosowaniach poprawek.
- Po zakończeniu głosowania Przewodniczący ogłasza liczbę radnych biorących udział w głosowaniu, liczbę głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się” oraz ogłasza przyjęcie albo odrzucenie projektu poddanego pod głosowanie.
- 40. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący przy pomocy Wiceprzewodniczącego, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumując je i porównując z listą radnych obecnych na sesji oraz nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
- Obliczając wynik głosowania bierze się pod uwagę chwilową nieobecność poszczególnych radnych na sali, a fakt ich nieuczestniczenia w głosowaniu należy odnotować w protokole.
- Radny może głosować tylko raz w danej sprawie, opowiadając się “za”, albo “przeciw”, albo “wstrzymując się” .
- Wynik głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady oraz odnotowuje się je w protokole z sesji. Na wniosek radnego w protokole odnotowuje się sposób głosowania tego radnego a także fakt nie brania udziału w głosowaniu.
- W przypadku, gdy suma głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” nie jest zgodna z liczbą radnych obecnych na sali Przewodniczący zarządza reasumpcję głosowania.
- 41. 1. Głosowanie imienne przeprowadza się na wniosek radnego.
- Głosowanie imienne przeprowadza się w sposób następujący: Przewodniczący odczytuje kolejno nazwiska radnych z listy obecności, a każdy wezwany do głosowania radny wypowiada słowo: “za”, albo “przeciw”, albo “wstrzymuję się”.
- Głosowanie imienne podlega dokładnemu zapisaniu w protokole z
- 42. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują nad treścią uchwały na kartach do głosowania, które określają:
- tytuł przedmiot głosowania (wynikający z głosowanego projektu uchwały),
- datę głosowania,
- w przypadku głosowania nad kandydaturą do pełnienia funkcji nazwiska kandydatów i kratki przeznaczone do postawienia znaku X przy nazwisku wybranego kandydata,
- w zależności od przedmiotu głosowania opcje do wyboru przez radnego: “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”, i kratki przeznaczone do postawienia znaku X przy wybranej opcji.
- Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Radę w składzie od 3 do 5osób, do której zadań należy:
- przygotowanie kart do głosowania, których nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji,
- ustalanie i ogłaszanie radnym regulaminu głosowania odrębnego dla każdego głosowania, w zależności od jego przedmiotu,
- sporządzanie protokołu z przeprowadzonego głosowania tajnego, który stanowi załącznik do protokołu z sesji.
- Komisja Skrutacyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, który ogłasza wyniki głosowania tajnego radnym na sesji.
- Po zakończeniu głosowania karty do głosowania pakuje się do koperty, zamyka ją i oznacza ją odpowiednio do daty i przedmiotu głosowania, oraz dołącza się do protokołu z głosowania.
- 43. 1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”, z wyłączeniem głosów “wstrzymujących się”. Równość głosów “za” i “przeciw” oznacza, że wniosek lub kandydatura nie uzyskała wymaganej zwykłej większości głosów.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na każdą z pozostałych osób.
- W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
- W przypadku głosowania bezwzględną większością ustawowego składu Rady przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
Rozdział 5.
Radni
- 44. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej , prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady i posiedzeniach jej komisji, prawo występowania z interpelacjami i zapytaniami zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 45.11) (skreślony)
- 46. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- O usprawiedliwieniu nieobecności decyduje Przewodniczący Rady Miejskiej bądź komisji w formie pisemnej, poprzez dokonanie adnotacji na liście obecności.
11) Skreśony przez § 1 ust.11 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- Nieobecność uznaje się za usprawiedliwioną, jeśli jest ona spowodowana wypełnianiem innych zadań wynikających z pełnionej funkcji w Radzie Miejskiej, wykonywanych w tym samym czasie za uprzednią zgodą Przewodniczącego Rady. Zgody dla Przewodniczącego Rady udziela Wiceprzewodniczący.
- Nieobecność uznaje się za usprawiedliwioną, jeśli zwołanie sesji lub posiedzenia komisji zostało dokonane w trybie i terminie sprzecznym ze Statutem Miasta i Gminy.
- Opuszczenie przez radnego sesji lub posiedzenia komisji przed jego zakończeniem może nastąpić z przyczyn usprawiedliwionych zgłoszonych przewodniczącemu obrad i odnotowanych w protokole.
- W wyniku usprawiedliwienia nieobecności z przyczyn określonych w 3 i 4 nie potrąca się radnemu diet. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności z innych przyczyn ma zastosowanie przepis ust. 7. Usprawiedliwienie nieobecności radnego z innych przyczyn niż określone w ust. 3 i 4 oznacza, że nie stosuje się przepisu ust. 8.
- Naruszenie obowiązku wymienionego w 5 powoduje potrącenie diety na zasadach określonych w odrębnej uchwale. Ten sam skutek dotyczy również radnego, który uczestniczył w sesji lub posiedzeniu komisji krócej niż połowa czasu trwania sesji lub posiedzenia.
- Jeżeli członek komisji stałej nie był obecny na więcej niż 3 kolejnych posiedzeniach komisji inie usprawiedliwił swojej nieobecności, to Przewodniczący Rady na wniosek Przewodniczącego komisji występuje o odwołanie radnego ze składu tej komisji.
- 47. 1. Burmistrz udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu obowiązków.
- 48. 1. Radnemu przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
- Polecenie wyjazdu służbowego radnym podpisuje Przewodniczący Rady, zaś polecenie wyjazdu Przewodniczącemu Rady podpisuje wiceprzewodniczący.
- 49. 1. Burmistrz w porozumieniu z Przewodniczącym Rady w terminie 3 miesięcy od daty wyborów do Rady Miejskiej, organizuje szkolenia dla radnych.
- Zakres szkoleń, o których mowa w 1 obejmuje następującą tematykę:
- ustrój samorządu terytorialnego w Polsce,
- status prawny radnego,
- finanse publiczne, w tym tryb przygotowywania i uchwalania budżetu gminy,
- Statut Miasta i Gminy, w tym procedura podejmowania uchwał,
- zakres kompetencji Komisji Rewizyjnej,
- ochrona danych osobowych i informacji niejawnych oraz zasady dostępu do informacji
- Na wniosek Przewodniczącego Rady w siedzibie Urzędu organizowane są w miarę potrzeb dla radnych szkolenia tematyczne dotyczące funkcjonowania samorządu gminnego.
- Poza szkoleniami organizowanymi dla wszystkich radnych w siedzibie Urzędu radni mogą uczestniczyć w szkoleniach zewnętrznych za zgodą Przewodniczącego Rady, w ramach środków zaplanowanych na ten cel w budżecie gminy.
- 50. Radny jest zobowiązany do przestrzegania ochrony informacji stanowiących tajemnicę na podstawie przepisów określonych w ustawach, które pozyskał podczas i w związku z wykonywaniem mandatu. W szczególności przedmiotem obrad sesji i posiedzeń komisji nie mogą być sprawy objęte ochroną informacji niejawnych, jak też nie mogą być omawiane indywidualne sprawy mieszkańców gminy, jeśli istnieje obawa o ujawnienie danych osobowych tej osoby, w tym danych szczególnie chronionych, bez jej pisemnej zgody.
- 51. W przypadku uchylania się radnego od wykonywania jego obowiązków, lub naruszania przepisów Statutu, zastosowanie mają przepisy odrębnej uchwały Rady Miejskiej kodeks etycznomoralny radnego.
Rozdział 6. Komisje Rady.
- 52. 1. Rada powołuje ze swego grona komisje stałe wymienione w paragrafie 53 Statutu, do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
- Rada może uchwałą ustalić liczebność poszczególnych
- Radni zgłaszają Przewodniczącemu Rady na piśmie deklaracje przynależności do poszczególnych
- Wyboru składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie dokonuje Rada w drodze uchwały.
- W trybie określonym w 14 Rada może powołać komisje doraźne, ustalając jednocześnie ich przedmiot działania. Do trybu działania komisji doraźnych przepisy dotyczące komisji stałych stosuje się odpowiednio. Po zakończeniu prac komisja doraźna sporządza sprawozdanie i przekazuje je przewodniczącemu Rady. Komisja doraźna ulega rozwiązaniu po wykonaniu zadania, dla którego została powołana.
- Rada powołuje przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego komisji spośród członków komisji w drodze uchwały. Wniosek w tej sprawie może złożyć przewodniczący Rady, komisja lub radny. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji.
- Odwołanie przewodniczącego komisji lub jego zastępcy następuje w trybie określonym w 6.
- W przypadku rezygnacji z członkostwa w komisji lub z pełnienia funkcji przewodniczącego albo wiceprzewodniczącego komisji, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji nie później niż w ciągu miesiąca od daty złożenia Niepodjęcie przez Radę uchwały w tym terminie równoznaczne jest z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała. Rezygnacja winna być zgłoszona na piśmie.
- Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdanie z działalności na sesji Rady co najmniej raz w roku.
- Radny winien być członkiem w co najmniej 2 komisjach stałych. Zastrzeżenie to nie dotyczy Przewodniczącego Rady.
- Burmistrz, jednostki pomocnicze i gminne jednostki organizacyjne obowiązane są na wniosek komisji, Przewodniczącego Rady udostępnić wszelkie materiały niezbędne dla właściwego i terminowego wykonania zadań komisji.
- 53. 1. W Radzie Miejskiej funkcjonują następujące komisje stałe:
- komisja ds gospodarczych,
- komisja ds społecznych,
- komisja uzdrowiskowa,
- komisja
- Do zadań wspólnych komisji należą sprawy:
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza oraz członków komisji,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie działania komisji,
- opiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu.
- 54. Do zakresu działania Komisji ds Gospodarczych należą w szczególności sprawy z zakresu:
- uchwalania budżetu oraz sprawozdań z wykonania budżetu,
- gospodarki finansowej, w tym podatków, opłat, pożyczek, kredytów i obligacji, a także udzielania poręczeń, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- samoopodatkowania mieszkańców,
- dotacji celowych,
- nadzoru nad gospodarką kasową gminy,
- planowania gospodarczego, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- wykorzystania mienia komunalnego, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- udziału gminy w związkach, spółkach i porozumieniach komunalnych,
- tworzenia jednostek organizacyjnych gminy i komunalnych osób prawnych , a także ich przekształcania i reorganizacji,
- dróg, mostów, oraz organizacji ruchu drogowego, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji oraz oczyszczania i odprowadzania ścieków, z zastrzeżeniem
paragrafu 56, 12) utrzymywania czystości i urządzeń sanitarnych, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- gospodarki odpadami,
- zaopatrzenia w energię cieplną, elektryczną i gaz,
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- gospodarki nieruchomościami, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- ochrony zabytków,
- utrzymywania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- planowania przestrzennego, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- prowadzenia targowisk i cmentarzy komunalnych,
- działalności handlowej i usługowej,
- zatrudnienia, robót publicznych i prac interwencyjnych,
- aktywizacji gospodarczej,
- gospodarki rolnej i melioracji,
- lasów gminnych i komunalnych,
- zieleni miejskiej i zadrzewień, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- zagospodarowania turystycznego, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- ochrony środowiska, z zastrzeżeniem paragrafu 56,
- współpracy Rady z sołectwami,
- promocji gminy,
- turystyki, w tym współpracy z gestorami usług turystycznych i gastronomicznych,
- nazw ulic i placów, wznoszenia pomników,
- inne zadania zlecone przez Radę.
- 55. Do zakresu działania Komisji ds Społecznych należą w szczególności sprawy:
- oświaty i wychowania,
- funkcjonowania gminnych szkół i placówek oświatowych ( przedszkole, szkoły podstawowe, gimnazjum, liceum) ,
- wypoczynku dzieci i młodzieży,
- przyznawania stypendiów uczniom na zasadach określonych w odrębnej uchwale,
- kultury i sztuki,
- funkcjonowania gminnych instytucji kultury (Centrum Kultury i Rekreacji, muzea, biblioteki publiczne, świetlice wiejskie),
- upowszechniania kultury,
- organizacji imprez kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych, w tym imprez masowych,
- wydawnictw, w tym wydawania gminnego biuletynu informacyjnego,
- współpracy z innymi podmiotami w zakresie edukacji , kultury i sportu,
- kultury fizycznej i sportu,
- terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- klubów sportowych, w tym uczniowskich klubów sportowych,
- zdrowia, w tym zakładów opieki zdrowotnej,
- przeciwdziałania alkoholizmowi i innym uzależnieniom, w tym działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- pomocy społecznej,
- pomocy rodzinie,
- zakładów opiekuńczych,
- świetlic środowiskowych,
- zabezpieczenia potrzeb osób niepełnosprawnych i ich rehabilitacji,
- przynależności gminy do stowarzyszeń i organizacji oraz współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego w kraju i za granicą,
- opiniowania projektów statutów fundacji i stowarzyszeń, do których gmina należy bądź zamierza przystąpić,
- herbu, flagi, hymnu i sztandaru gminy,
- nadawania honorowego obywatelstwa miasta, oraz innych wyróżnień,
- bezpieczeństwa mieszkańców i przyjezdnych, w tym funkcjonowanie policji, straży miejskiej i ochotniczych
straży pożarnych,
- inne sprawy zlecone przez Radę.
- 56. 1. Do zakresu działania Komisji Uzdrowiskowej należą sprawy określone w ustawie z dnia 28 lipca 2005
r.o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, a w szczególności:
- opiniowanie projektu statutu Uzdrowiska Lądek-Zdrój, w tym stref ochronnych Uzdrowiska,
- opiniowania projektów planów zagospodarowania przestrzennego gminy w granicach stref ochronnych Uzdrowiska,
- opiniowanie projektu operatu uzdrowiskowego,
- gospodarki terenami, z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowiskowego, ochrony złóż naturalnych surowców leczniczych oraz czynności, których wykonywanie jest zabronione w poszczególnych strefach ochronnych,
- ochrony warunków naturalnych Uzdrowiska oraz spełniania wymagań w zakresie dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza, natężenia hałasu, odprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, gospodarki odpadami, emisji pól elektromagnetycznych,
- tworzenia warunków do funkcjonowania zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego oraz rozwoju infrastruktury komunalnej w celu zaspokajania potrzeb osób przebywających w gminie w celu leczenia uzdrowiskowego;
- tworzenia i ulepszania infrastruktury komunalnej i technicznej przeznaczonej dla Uzdrowiska, związanej ze spełnieniem warunków określonych w ustawie o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych,
- opiniowanie gminnego programu ochrony środowiska oraz sprawozdań z jego realizacji,
- opiniowanie projektów zamierzeń inwestycyjnych gminy na terenie stref ochronnych Uzdrowiska,
- opiniowanie projektów uchwał w sprawie wysokości opłaty uzdrowiskowej,
- inne zadania zlecone przez Radę.
- W sprawach, w których zakres działania Komisji Uzdrowiskowej powiela się z zadaniami Komisji ds Gospodarczych, Komisja Uzdrowiskowa jest komisją wiodącą.
- 12) W pracach Komisji Uzdrowiskowej z głosem doradczym uczestniczyć mogą specjaliści i eksperci z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego, urbanistyki i planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego. Zaproszenia do w/w osób do udziału w pracach komisji kieruje Przewodniczący Rady Miejskiej, na wniosek przewodniczącego
- 57. Zasady działania Komisji Rewizyjnej określa Rozdział 7.
- 58. 1. Pracą komisji kieruje przewodniczący, a w szczególności:
- ustala terminy i porządek posiedzeń,
- nadzoruje przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
- zwołuje posiedzenia komisji,
- kieruje obradami
- Wiceprzewodniczący komisji zastępuje przewodniczącego komisji we wszystkich sprawach w przypadku czasowej niemożności pełnienia funkcji lub wyraźnego upoważnienia przez przewodniczącego.
- 59. 1. O posiedzeniu komisji i porządku obrad zawiadamia się członków komisji oraz Przewodniczącego Rady najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia.
- Komisja działa zgodnie z ramowym planem pracy zatwierdzonym przez Radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
- Burmistrz przedkłada pod obrady komisji materiały i projekty uchwał z zakresu zadań gminy wynikających z przepisów ustaw i prowadzonych przez gminę na podstawie porozumień.
- Komisja jest zobowiązana przedstawić Radzie pisemne sprawozdanie ze swojej działalności w terminie do 31 marca za rok poprzedni.
- W sprawach przebiegu posiedzeń komisji przepisy paragrafów 17, 19, 21, 2326, 30, 38, 41 i 43 stosuje się odpowiednio.
- 60. 1. Przedmiotem obrad komisji nie mogą być sprawy nie mieszczące się w określonym przez Radę zakresie merytorycznym.
12) Zmieniony przez § 1 ust.12 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
- Przewodniczący Rady może postanowić, że te samą sprawę rozpoznają dwie lub więcej W takim przypadku Przewodniczący Rady wyznaczy komisję wiodącą.
- Komisje mogę odbywać wspólne posiedzenia na wniosek Przewodniczącego Rady lub zgodny wniosek przewodniczących komisji. Wspólnemu posiedzeniu Komisji przewodniczy przewodniczący komisji ustalony w wyniku porozumienia pomiędzy przewodniczącymi komisji lub wskazany przez Przewodniczącego Rady. Protokół ze wspólnego posiedzenia komisji podpisują obaj przewodniczący komisji.
- Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub na wniosek Przewodniczącego W przypadku nie zwołania takiego posiedzenia w terminie wnioskowanym, posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady.
- Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
- Stanowisko komisji w sprawie będącej przedmiotem posiedzenia określa komisja na piśmie i przekazuje Przewodniczącemu Rady oraz Burmistrzowi. Stanowisko komisji podpisuje jej przewodniczący.
- Stanowisko komisji w sprawie projektu uchwały Rady podlega odczytaniu na sesji przez przewodniczącego komisji lub przez wyznaczonego przez niego członka komisji.
- 61. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej.
Rozdział 7.
Komisja Rewizyjna
- 62. 1. Zadania Komisji Rewizyjnej określa art. 18 a ust. 1, 3 i 4 oraz art. 28b ust. 2 ustawy.
- Ponadto do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie skierowania do RIO wniosku o przeprowadzenie kontroli gospodarki finansowej gminy,
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie zawiadomienia rzecznika finansów publicznych o ujawnieniu przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
- wnioskowanie do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały w sprawie wystosowania zawiadomienia do prokuratury
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę mienia gminy,
- badanie zasadności zarzutów stawianych w skargach na Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
- przygotowywanie i przedkładanie Radzie protokołów i sprawozdań pokontrolnych wraz z wnioskami wynikającymi z przeprowadzenia kontroli,
- przedkładanie Radzie projektu rocznego planu kontroli oraz sprawozdań z jego realizacji,
- wnioskowanie o zablokowanie wydatków budżetowych w związku ze stwierdzeniem w toku kontroli niegospodarności.
- 63. 1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez Radę.
- Projekt planu kontroli przedkłada się Przewodniczącemu Rady wraz z projektem planu pracy na rok następny w terminie do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego.
- Za zgodą Rady wyrażoną w formie uchwały, Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianym w planie kontroli.
- Za zgodą Rady Komisja Rewizyjna może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych. Koszty powołania tych osób ponoszone są z budżetu gminy.
- Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Miejskiej sprawozdanie pisemne z realizacji planu kontroli w terminie do końca lutego następnego roku.
- 64. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy biorąc pod uwagę kryteria:
- legalności,
- celowości,
- rzetelności,
- gospodarności.
- Kontrolując działalność podmiotów wymienionych w ust 1 Komisja zwraca szczególną uwagę na stopień zaspokojenia potrzeb mieszkańców i stan realizacji zadań publicznych nałożonych ustawami i uchwałami Rady.
- 65. 1. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych Komisja Rewizyjna wyznacza zespół kontrolny, składający się z nie mniej niż 2 członków Komisji. Pojedynczy radny ani członek Komisji nie ma uprawnień kontrolnych.
- Przewodniczący Komisji wskazuje przewodniczącego zespołu kontrolnego oraz wydaje członkom zespołu kontrolnego pisemne upoważnienia do przeprowadzenia Upoważnienie dla przewodniczącego Komisji podpisuje Przewodniczący Rady.
- Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera w szczególności: imię i nazwisko członka zespołu kontrolnego, termin i zakres kontroli, podstawę prawną kontroli z przywołaniem stosownej uchwały Rady Miejskiej
- Członek komisji podlega wyłączeniu ze składu zespołu kontrolnego w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość.
- W sprawie wyłączenia członka Komisji decyduje Przewodniczący
- W sprawie wyłączenia Przewodniczącego Komisji decyduje Rada na wniosek radnego lub Przewodniczącego Rady.
- 66. 1. Przewodniczący Rady, przed przeprowadzeniem kontroli, powiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej (jednostki pomocniczej) o zakresie i terminie kontroli.
- Zespół kontrolny przed przystąpieniem do czynności kontrolnych jest zobowiązany okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w paragrafie 65ust. 2 i 3.
- 67. Kontroli nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, w szczególności projekty dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
- 68. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego, na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, a w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
- 69. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
- W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 Burmistrz i Przewodniczący Rady zobowiązani są do podjęcia działań zmierzających do wszczęcia postępowania karnego.
- 70. 1. Kierownicy kontrolowanych podmiotów są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności do udostępnienia potrzebnych dokumentów i udzielenia informacji i wyjaśnień. Członkowie zespołów kontrolnych nie mają wglądu w dane osobowe ani w informacje niejawne będące w dyspozycji kontrolowanego podmiotu. W przypadku gdy przedmiot kontroli uzasadnia wgląd w dane osobowe, zastosowanie mają przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, w szczególności dotyczące upoważnień do przetwarzania danych osobowych oraz o odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów ustawy. Radni nie mają wglądu w dane osobowe szczególnie chronione.
- Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej
- Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
- Sposób przechowywania i zabezpieczenia dokumentów z przebiegu i ustalenia wyników kontroli określają przepisy obowiązujące w zakresie instrukcji archiwalnej i instrukcji kancelaryjnej obowiązującej dla organów gminy.
- 71. 1. Zespół kontrolny w terminie do 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół z przeprowadzonej kontroli, który podpisują członkowie zespołu, i przedstawia go kierownikowi kontrolowanego podmiotu do podpisania.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może wnieść zastrzeżenia do protokołu wciągu 7 dni od daty jego przedłożenia lub odmówić podpisu z podaniem pisemnie przyczyn odmowy.
- Zespół kontrolny przedstawia podpisany protokół, lub protokół wraz z wniesionymi zastrzeżeniami i uzasadnieniem odmowy podpisania, na najbliższe posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
- Protokół z kontroli winien zawierać:
- pełną nazwę kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu i datę objęcia przez niego funkcji,
- skład osobowy zespołu kontrolnego z podaniem pełnionych w nim funkcji, czas przeprowadzenia kontroli, oraz zakres przeprowadzonej kontroli,
- ustalenia kontroli dotyczące badanego stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, ich przyczyn oraz wyjaśnienia składane przez kierownika kontrolowanego podmiotu i jego pracowników, z podaniem, które z wyjaśnień zostały przez zespół kontrolny przyjęte, oraz których wyjaśnień i z jakiego powodu nie uwzględniono, a także imiennie osoby odpowiedzialne za powstałe nieprawidłowości, wraz ze wskazaniem uzyskanych dowodów zebranych w toku Dowody te stanowią załączniki do protokołu z kontroli.
- datę sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy kontrolujących oraz kierownika kontrolowanej jednostki, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu,
- adnotacje o uwagach, oświadczeniach i wyjaśnieniach kierownika kontrolowanej jednostki w stosunku do ustaleń zespołu kontrolnego, lub o nie wnoszeniu uwag, jeśli ich nie wnoszono,
- parafy osób podpisujących protokół na każdej stronie protokołu.
- Na podstawie protokołu z kontroli Komisja Rewizyjna dokonuje oceny wyników kontroli i opracowuje dla Rady Miejskiej sprawozdanie zawierające oficjalne stanowisko Komisji dotyczące ustaleń kontroli. Gdy wynika to z przyjętego stanowiska Komisja sporządza i kieruje do Rady Miejskiej projekt uchwały, zawierający wnioski i zalecenia pokontrolne, dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. Wnioski i zalecenia nie mogą wykraczać poza zakres kontroli oraz poza zakres stwierdzonych nieprawidłowości.
- Zalecenia i wnioski pokontrolne przyjmuje Rada Miejska w uchwale, która podlega przekazaniu kierownikowi kontrolowanego Kierownik kontrolowanej jednostki w terminie wskazanym w uchwale ma obowiązek powiadomić Radę o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
- 72. 1. Komisja Rewizyjna rozpatruje skargi w sprawach, dla których właściwa jest Rada Miejska, zgodnie z przepisami kodeksu administracyjnego.
- Skargę, o której mowa w 1 Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej. W razie wątpliwości dotyczących właściwości organu lub wątpliwości czy złożony dokument jest skargą rozpatrywaną w trybie określonym w Dziale VIII kodeksu postępowania administracyjnego, Przewodniczący Rady kieruje do radcy prawnego lub pracownika sprawującego obsługę prawną Urzędu wniosek o wydanie opinii w tym przedmiocie. W razie niewłaściwości Rady lub trybu skargowego, wniosek (skargę) przekazuje się do Burmistrza.
- Komisja Rewizyjna bez zbędnej zwłoki podejmuje działania zmierzające do rozpatrzenia skargi, tak aby w ustawowym terminie udzielić odpowiedzi na skargę.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej występuje pisemnie do osób, których działania lub zaniechania dotyczy skarga, o przedłożenie wyjaśnień i dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia skargi i zajęcia przez komisję stanowiska.
- Rozpatrywanie skarg następuje na posiedzeniu komisji. Przed zajęciem stanowiska Komisja ma obowiązek wysłuchać osoby, której działalności skarga dotyczy. Na posiedzenie zaprasza się skarżącego, jednak jego nieobecność nie wstrzymuje rozpatrzenia skargi.
- Komisja ma prawo korzystać z pomocy merytorycznych pracowników Urzędu oraz wszelkiej pomocy prawnej przy rozpatrywaniu skarg .
- Komisja ma obowiązek dokonania rzetelnej i obiektywnej oceny przedstawionych wyjaśnień i dokumentów. W szczególności Komisja nie uznaje zasadności skargi, jeśli postępowanie osoby, której skarga dotyczy, było zgodne z prawem i przyjętymi standardami postępowania.
- Komisja Rewizyjna przygotowuje projekt uchwały Rady Miejskiej, w którym proponuje:
- uznanie skargi za zasadną, albo
- uznanie skargi za niezasadną.
- Do projektu uchwały wymienionego w ust.8 załącza się uzasadnienie faktyczne i prawne, w którym komisja szczegółowo określa jakie zarzuty i na jakiej podstawie uwzględniła, oraz jakie zarzuty skargi nie zostały uwzględnione i z jakiej przyczyny.
- Nie przyjęcie przez Radę stanowiska zaproponowanego przez Komisję w projekcie uchwały nie oznacza automatycznie przyjęcia stanowiska przeciwnego.
- Rada Miejska udziela skarżącemu odpowiedzi na skargę powołując się na podjętą uchwałę , wyczerpująco odnosząc się do zarzutów skargi, przy czym przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 8. Kluby radnych
- 73. 1. Klub radnych może utworzyć grupa licząca co najmniej 3 radnych.
- Utworzenie klubu radnych należy niezwłocznie pisemnie zgłosić Przewodniczącemu Rady
- Zgłoszenie winno zawierać:
- nazwę klubu, jeśli klub ją posiada,
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
- listę członków z określeniem ich funkcji wykonywanych w klubie,
- regulamin klubu jeżeli go
- Siedzibą klubów jest siedziba Rady
- Regulamin klubu nie może być sprzeczny z prawem, w tym ze Statutem Miasta i
- 74. 1. Zgłoszenie klubu podlega wpisowi do rejestru klubów.
- Rejestr klubów prowadzi Przewodniczący Rady.
- 75. 1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji równoznaczny jest z rozwiązaniem klubów.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych na zasadach określonych w regulaminie klubu.
- Klub ulega rozwiązaniu w przypadku wystąpienia członków klubu, lub zmiany przynależności klubowej radnych, powodujących zmniejszenie liczby członków poniżej liczby określonej w paragrafie 73 ust.1.
- 76. 1. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej.
- Kluby wskazują swojego przedstawiciela do Komisji Rewizyjnej w drodze uchwały, którą przedkładają Przewodniczącemu Rady.
DZIAŁ III.
BURMISTRZ, PRACOWNICY SAMORZĄDOWI, JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY
- 77. 1. Zasady wyboru Burmistrza określa ustawa.
- Kompetencje i zadania Burmistrza określa ustawa.
- 78. 1. Zadania Urzędu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój wynikają z ustaw, rozporządzeń, porozumień i innych przepisów.
- Zasady zatrudniania pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy oraz jednostkach organizacyjnych Gminy, a także katalog ich podstawowych uprawnień i obowiązków określają przepisy ustaw.
- 79. 1. Zasady tworzenia jednostek organizacyjnych Gminy określa ustawa.
- Rejestr jednostek organizacyjnych Gminy prowadzi Burmistrz.
- Zasady zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Gminy określają ustawy.
DZIAŁ IV. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
- 80. 1. O utworzeniu, połączeniu, podziale lub zniesieniu jednostki pomocniczej Gminy (sołectwo, dzielnica) a także o zmianie jej granic, decyduje Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje, lub ma obejmować,
- utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
- projekt granic jednostki pomocniczej powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
- Uchwała, o której mowa w ust. 1 powinna określać w szczególności:
- obszar jednostki pomocniczej,
- jej granice,
- siedzibę władz,
- nazwę jednostki
- 81. 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa jej statut uchwalony przez Radę Miejską po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami tej jednostki.
- Wybory władz jednostek pomocniczych odbywają się w terminie do 6 miesięcy od dnia wyborów do Rady Miejskiej.
- 82. 1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy, na zasadach określonych w przepisach ustaw.
- Kontrolę gospodarki finansowej jednostki pomocniczej sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
- Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy, na zasadach określonych w niniejszym Statucie i statutach tych jednostek.
- 83. 1. Na wniosek organów jednostki pomocniczej, Rada Miejska może podjąć uchwałę o przekazaniu tej jednostce mienia komunalnego do korzystania na cele publiczne.
- Uchwała, o której mowa w ust 1 winna określać w szczególności:
- rodzaj i szczegółowy opis przekazywanego składnika mienia komunalnego,
- zakres przekazanych organom jednostki pomocniczej uprawnień odnośnie do przekazanego mienia,
- zakres odpowiedzialności za przekazane
- Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła na zasadach określonych w jej Statucie . W szczególności Statut jednostki określa zakres czynności, które w odniesieniu do przekazanego mienia przysługują samodzielnie organom jednostki pomocniczej.
- 84. 1.13) Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej Gminy może uczestniczyć w pracach Rady Miejskiej z głosem doradczym, a w szczególności może zabierać głos na sesjach, jednak nie ma prawa do udziału w głosowaniach.
- Zasady wynagradzania przewodniczących jednostek pomocniczych, przyznawania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych określa Rada w odrębnej uchwale.
- Formą współpracy Burmistrza i jednostek pomocniczych są w szczególności narady sołeckie, zwoływane przez Burmistrza nie rzadziej niż raz na kwartał.
- 85. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.
DZIAŁ V.
ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW ORGANÓW GMINY
- 86. 1. Każdy ma prawo wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, z możliwością zapisu obrazu i dźwięku.
- Protokoły z posiedzeń komisji i sesji Rady Miejskiej udostępnia się do wglądu zainteresowanych osób po ich sporządzeniu.
- Udostępnienie, o którym mowa w 2 następuje w formie:
- zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej,
- umożliwienia wglądu w oryginały protokołów z wyżej wymienionych posiedzeń wraz z załącznikami do nich, a także sporządzania z nich notatek i odpisów,
- umożliwienia sporządzenia kopii zapisu cyfrowego z nagrania przebiegu sesji Rady Miejskiej za pomocą urządzeń audiowizualnych.
- Udostępnienie, o którym mowa w 3 pkt 2 i 3 odbywa się w godzinach urzędowania Urzędu Miasta i Gminy w siedzibie Biura Rady Miejskiej, w asyście pracownika Urzędu. Wgląd do dokumentów przekazanych do archiwum zakładowego odbywa się po uprzednim zgłoszeniu przez wnioskodawcę za 3 dniowym wyprzedzeniem.
- Ograniczenia dostępu do dokumentów mogą wynikać wyłącznie z
6.14) (skreślony)
DZIAŁVI.
13) Zmieniony przez § 1 ust.13 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
14) Skreślony przez § 1 ust.14 uchwały Nr XX/115/12 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (Dz.Urz.Woj.Doln. z 05.04.2012 r., poz. 1305), który wszedł w życie dniem 20 kwietnia 2012 r.
NADAWANIE TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA LĄDKA-ZDROJU
- 87. 1. Tytuł Honorowego Obywatela Lądka-Zdroju jest wyrazem najwyższego uznania i wyróżnienia.
Jest on nadawany osobom szczególnie zasłużonym dla miasta i gminy Lądek-Zdrój.
- Tytuł Honorowego Obywatela LądkaZdroju może być nadany obywatelowi polskiemu, w tym mieszkańcowi miasta i gminy, a także cudzoziemcowi.
- Tytuł ten może być nadany danej osobie tylko
- 88. 1. Z wnioskiem o nadanie tytułu określonego w paragrafie 87 może wystąpić:
- Przewodniczący Rady,
- komisja Rady,
- Burmistrz,
- radny,
- organizacje społeczne, polityczne, związkowe i
- Osoby fizyczne nie mogą wnioskować we własnej
- Wniosek powinien być rozpatrzony w terminie 60 dni od daty złożenia w Biurze
- 89. Wniosek o nadanie tytułu winien zawierać:
- nazwisko i imię kandydata,
- dokładny adres zamieszkania,
- wyczerpujący opis zasług kandydata,
- krótką charakterystykę kandydata,
- adres, nazwę organizacji lub nazwisko osoby zgłaszającej wraz z
- Wniosek rozpatruje Kapituła Tytułu Honorowego Obywatela Lądka-Zdroju, zwana dalej Kapitułą.
- Kapitułę w składzie 5 osobowym powołuje Rada Miejska w drodze uchwały. Kadencja Kapituły kończy się z upływem kadencji Rady Miejskiej, a powołanie kapituły nowej kadencji następuje nie później niż w ciągu 2 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej.
- Kapitule przewodniczy Przewodniczący Rady
- 90. 1. Praca w gronie członków Kapituły jest zaszczytem i honorem, a rzetelność, bezstronność i bezinteresowność winny być nadrzędną zasadą w trakcie obrad Kapituły.
- Posiedzenie Kapituły zwołuje jej przewodniczący na 14 dni przed terminem
- Kapituła obraduje na posiedzeniach, których porządek obrad ustala przewodniczący. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony decyzją Kapituły.
- Obrady Kapituły są protokołowane. Protokół sporządza osoba wskazana przez przewodniczącego Kapituły. Protokół podlega odczytaniu a następnie akceptacji Kapituły, po czym winien być podpisany przez przewodniczącego. Do dnia oficjalnego ogłoszenia o decyzji Kapituły ustalenia z posiedzenia Kapituły nie podlegają upublicznieniu.
- Wniosek o nadanie tytułu odczytuje przewodniczący Kapituły lub osoba przez niego
- Kapituła po rozpatrzeniu wniosków wskazuje osoby nominowane do nadania tytułu, większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Na wniosek Kapituły tytuł Honorowego Obywatela Lądka-Zdroju nadawany jest po podjęciu uchwały przez Radę Miejską.
- 91. 1. Ceremonia wręczenia tytułu odbywa się na uroczystej sesji zwołanej nie wcześniej niż 14 dni po podjęciu uchwały w sprawie nadania tytułu.
- Honorowy Obywatel Lądka-Zdroju otrzymuje akt nadania potwierdzający przyznanie tytułu. Wraz z aktem nadania laureatowi wręcza się statuetkę z napisem i herbem miasta i gminy oraz pamiątkową tabliczkę z podpisem Przewodniczącego Rady i Burmistrza Lądka-Zdroju.
DZIAŁ VII. PRZEPISY KOŃCOWE
- 93. 1. Traci moc Statut Miasta i Gminy Lądek-Zdrój (uchwała Nr XX/126/2000 Rady Miejskiej w Lądku- Zdroju z dnia 27 stycznia 2000 r. w sprawie Statutu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój) z późniejszymi zmianami.
- Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 od dni ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załączniki
-
STATUT MIASTA I GMINY LĄDEK-ZDRÓJ
8 lutego 2023 | 09:09 Igor Falkiewicz 438 KB 113